SIBIU: Peste 57 milioane euro pentru modernizarea a doua tronsoane din DJ 106E |
Infrastructura Publicat de AG&F 31 Iul 2025 10:41 |
![]() Proiectul „Reabilitare si modernizare DJ 106E Cristian (int. DN) – Orlat – Sibiel – Vale - Saliste – Gales - Tilisca – Rod – Poiana Sibiului, Jina - lim. Jud. Alba (tronson 2 + tronson 3)” este finantat prin Programul "Regiunea Centru”, Prioritatea de investitii 5: „O Regiune Accesibila”, Actiunea 5.1: „Investitii in modernizarea infrastructurii rutiere de importanta regionala pentru asigurarea conectivitatii la reteaua TEN-T”. Valoarea totala a proiectului este de 293,02 milioane lei, din care valoarea finantarii nerambursabile este de 220,9 milioane lei. Pentru implementarea proiectului ce are o complexitate atipica pe traseu, o mare parte fiind in zona muntoasa, beneficiarul - CJ Sibiu, estimeaza ca fiind necesara o perioada de 43 de luni.
![]() "Drumul DJ 106E este esential pentru aceasta zona, fiind singura cale de acces care face legatura intre Marginimea Sibiului, autostrada A1, Aeroportul International Sibiu si ruta Transalpina care porneste din judetul Alba. Acest drum judetean joaca un rol strategic nu doar in ceea ce priveste mobilitatea locuitorilor, ci si in dezvoltarea turismului si a economiei locale. Modernizarea acestui drum va facilita transportul de marfuri si persoane, va reduce costurile si timpii de deplasare si va contribui la crearea de noi oportunitati economice pentru comunitatile locale. Este o investitie mult asteptata si ma bucur ca, in sfarsit, putem vorbi despre pasi concreti pentru realizarea ei”, a declarat doamna Daniela Cimpean, presedinta Consiliului Judetean Sibiu.
Situata in apropierea municipiului Sibiu, la fosta granita dintre Transilvania si Tara Romaneasca, zona Marginimii Sibiului s-a dezvoltat cu o specificitate deosebita, pe care a pastrat-o pana astazi, in ciuda modernismului care nu a ocolit zona.
![]() "Marginimea Sibiului este cunoscuta mai ales pentru traditiile sale legate de oierit, activitatea economica principala, mestesugurile si traditiile legate de acesta. Oierii si traseele lor montane de transhumanta, au creat contacte valoroase, economice si culturale, cu romanii de peste culmile Carpatilor, iar vechiul lor traseu de transhumanta se suprapune cu DJ 106 E si este obiectul acestui proiect. Modernizarea acestui drum si conectarea localitatilor din Marginimea Sibiului la reteaua europeana a rutelor de transport rutier TEN-T, deschide noi perspective de dezvoltare economica a acestei zone si de crestere a nivelului de trai al locuitorilor. Acum in Marginimea Sibiului nu numai oieritul este o activitate economica importanta, ci si turismul, datorita naturii spectaculoase si obiectivelor antropice deosebite, cum este, de exemplu, Situl Rural Sibiel. Investind in modernizarea acestui drum, Consiliul Judetean Sibiu cu suportul oferit de ADR Centru, investeste in oameni si in viitor”, a declarat Simion Cretu, directorul Agentiei pentru Dezvoltare Regionala Centru.
Pe traseul drumului judetean se afla cele mai importante localitati din microregiunea Marginimea Sibiului. Pe cele doua tronsoane care fac obiectul acestui proiect, de la Saliste la Jina, drumul prezinta degradari semnificative inclusiv cedari ale structurii rutiere, care au facut obiectul unor reparatii de mica amploare, care nu au rezolvat problemele. Prin acest proiect se vor asigura premisele unei conectivitati rapide si sigure la reteaua TEN-T rutier pentru locuitorii din zona, turisti si alti participanti la trafic. Mai mult, traseul asigura conectivitate directa la TEN-T aerian, prin descarcarea de trafic din nodul rutier Saliste si prin Cristian, spre Aeroportul International Sibiu. Reducerea factorilor poluanti, posibilitate de acces in conditii optime a mijloacelor de interventie rapida in caz de nevoie (pompieri, salvare, politia, etc.) si a mijloacelor auto pentru transportul scolar si public, conditii sporite pentru scurgerea apelor pluviale de pe drum si din zona drumului, reducerea costului intretinerii autovehiculelor si conditii favorabile atragerii de investitori in zona sunt alte cateva obiective atinse prin implementarea proiectului.
![]() In cadrul acestui proiect se vor moderniza tronsoanele 2 si 3, respectiv traseul Saliste - Gales - Tilisca – Rod – Poiana Sibiului - Jina – limita cu judetul Alba care are lungimea de 29,171 km. Lucrarile din proiect prevad demolarea si construirea la standarde actuale a podului de pe tronsonul 2, amenajarea a 2 parcari si a unei statii de incarcare auto. Pentru protectia mediului se vor planta arbusti pe o lungime de aproape 1 km si se vor amenaja 2 treceri de pietoni. Pe tronsonul 3 se va amenaja o statie de incarcare auto, 4 treceri de pietoni din care 2 cu panouri fotovoltaice si se vor planta arbusti pe aproape 1,2 km.
Proiectul mai propune masuri de cooperare cu partenerul CJ Sibiu din Polonia, regiunea Wielkopolska, iar tema cooperarii va viza cresterea sigurantei rutiere prin modernizarea infrastructurilor rutiere de interes regional, dezvoltarea pistelor ciclabile pe traseul drumului respectiv, masuri pentru protectia infrastructurilor impotriva schimbarilor climatice.
Principalii beneficiarii ai proiectului sunt locuitorii din localitatile amplasate pe toate cele trei tronsoane ale drumului, respectiv 23.964 locuitori din comunele Cristian si Orlat, orasul Saliste, comunele Tilisca, Poiana Sibiului, Jina plus comuna Sugag (Judetul Alba).
|