| ONE United Properties intra pe piata hoteliera cu brandurile Mondrian si The Hoxton |
| Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Ovidiu Stefanescu 14 Nov 2025 06:20 |
One United Properties, principalul investitor si dezvoltator imobiliar de proiecte sustenabile rezidentiale, mixte si de birouri din Romania, a marcat o noua etapa in strategia sa de diversificare prin lansarea diviziei Hospitality. Compania, cunoscuta pentru proiecte emblematice precum One Floreasca City, One Cotroceni Park sau One Herastrau Towers, aduce acum in premiera in Romania doua branduri internationale de top din segmentul hotelurilor de tip lifestyle - Mondrian si The Hoxton. Prin aceasta miscare strategica, compania isi consolideaza pozitia de pionier in domeniul dezvoltarilor urbane multifunctionale, integrand componenta de ospitalitate in ecosistemul sau rezidential, office si comercial.Noua directie vine ca raspuns la transformarile profunde din industria turismului si ospitalitatii, unde cererea se orienteaza tot mai mult spre experiente autentice, sustenabile si cu valoare adaugata ridicata. In parteneriat cu Ennismore, unul dintre liderii mondiali in managementul brandurilor hoteliere, One United Properties dezvolt doua proiecte de referinta: Mondrian Bucuresti, in apropierea Ateneului Roman, si The Hoxton Bucuresti, pe strada Academiei - ambele concepute ca destinatii urbane de lifestyle, care imbina rafinamentul arhitectural cu confortul contemporan. Prin investitiile sale in acest domeniu, compania urmareste sa pozitioneze Bucurestiul pe harta marilor capitale europene din punct de vedere al ospitalitatii de lux, dar si sa aduca o contributie semnificativa la revitalizarea patrimoniului arhitectural al orasului. Strategia "ONE 2030", dupa cum subliniaza Riad Abi Haidar, partener si CEO Hospitality Division la One United Properties, are ca obiectiv extinderea prezentei companiei in sectorul hotelier premium, prin proiecte sustenabile, operate sub branduri globale recunoscute si destinate unui public sofisticat, aflat la intersectia dintre business, cultura si lifestyle.
- Ce tendinte remarcati pe piata dezvoltarilor de cladiri hoteliere in 2025? Cum evolueaza piata, din punct de vedere al cererii si preturilor?
- Observam mai multe tendinte-cheie care modeleaza dezvoltarea hoteliera in 2025. In primul rand, exista o cerere accentuata pentru branduri hoteliere de tip lifestyle, recunoscute la nivel international. Pe acest segment, One United Properties aduce in premiera pe piata locala doua branduri foarte cunoscute si apreciate la nivel mondial, axate pe crearea unor experiente dincolo de cazarea hoteliera inteleasa in sensul de baza: Mondrian, care se va deschide in apropierea Ateneului Roman, si The Hoxton, pe strada Academiei. Totodata, exista o presiune asupra preturilor si o concentrare pe segmentul premium. In multe piete, oferta de camere hoteliere de inalta calitate este in crestere, astfel incat doar cele care beneficiaza de un brand puternic in spate, un amplasament de exceptie si o oferta de experiente de trai, sociale si de agrement se diferentiaza. Dupa pandemie, am observat o cerere mai puternica si pe segmentul calatoriilor interne si regionale, o crestere a cotelor sejururilor mai lungi si a calatoriilor axate mai mult pe experienta, care prioritizeaza optiuni rafinate de F&B, wellness si experiente locale. Acest lucru inseamna ca veniturile pe camera disponibila (RevPAR) trebuie sa fie completate de F&B si servicii auxiliare. Pe scurt, piata se maturizeaza: hotelurile de lux cu pozitii exceptionale vor beneficia de preturi si performante ridicate, dar marja pentru dezvoltarea hotelurilor "standard" se reduce.
- Cum s-au dezvoltat acest sector in ultimii 10 ani, din punct de vedere al calitatii, functionalitatii si esteticii cladirilor? Cum au evoluat, in medie, preturile in raport cu puterea de cumparare?
- In ultimul deceniu, sectorul dezvoltarii hoteliere a cunoscut o evolutie substantiala, atat in termeni de calitate si functionalitate, cat si din perspectiva sustenabilitatii si din perspectiva investitionala. Daca acum 10 ani, multe proiecte hoteliere erau functionale, dar mai putin orientate catre elemente de design si cu mai putine facilitati integrate (restaurante, baruri, spatii de co-working si wellness), astazi hotelurile trebuie sa ofere un pachet complet de design arhitectural, experienta pentru oaspeti, camere dotate cu tehnologie moderna, acces la servicii de sport si wellness, optiuni de mancare si bautura exceptionale, precum si spatii flexibile. Observam un accent mult mai puternic pe design, pe amenajari impresionante, pe fatade estetice si pe baruri pe acoperis care ofera privelisti superbe - experiente curatoriate de F&B. Multe hoteluri mai vechi par acum depasite in comparatie cu cele care s-au adaptat schimbarilor de consum in acest sector. Tot mai multi dezvoltatori, inclusiv noi, la One United Properties, restaureaza cladiri istorice pentru a le oferi o destinatie hoteliera. Este si cazul celor doua proiecte pe care le derulam in prezent, Mondrian Bucuresti si The Hoxton Bucuresti. Acum zece ani, sustenabilitatea era in faza incipienta, in vreme ce in prezent toata lumea vorbeste despre ea, iar companiile integreaza politici serioase in acest domeniu. Vorbim de certificari ecologice, sisteme eficiente din punct de vedere energetic, design wellness, mediu interior sanatos - toate acestea adaugand costuri pentru dezvoltator, dar si valoare ulterioara. Pentru ca exista astfel de tendinte in evolutia pietei, hotelurile dezvoltate astazi sunt mai scumpe de construit, dar, daca sunt bine realizate, ele vor impune tarife mai mari si profituri pe termen lung.
- Ce perspective sunt pe piata dezvoltarilor in industria ospitalitatii? Din datele pe care le aveti, cate proiecte si cat camere vor fi dezvoltate in urmatorii 2-3 ani si ce capacitate considerati ca exista in acest domeniu?
- Pe baza planificarii noastre strategice pe care o derulam si a diverselor studii de piata, perspectivele sunt pozitive, consideram ca in piata locala este loc pentru mai multe proiecte hoteliere majore in urmatorii 2-3 ani, in special daca vorbim de hoteluri de marca. In cadrul strategiei noastre ONE 2030, ne-am asumat ca obiectiv sa continuam dezvoltarea de proiecte hoteliere emblematice, in parteneriat cu branduri renumite. O estimare conservatoare ne arata ca in marile orase ale Romaniei exista sanse sa vedem 3-5 noi proiecte hoteliere de marca in urmatoarele 24-36 de luni, sustinute de dezvoltatori care au parteneri puternici. Daca fiecare are in medie 150-250 de camere, asta ar putea reprezenta aproximativ 450-1.250 de camere noi dezvoltate. Desigur, acest lucru depinde de cererea pietei, de cresterea turismului si de apetitul investitorilor. Capacitate exista, deoarece Bucurestiul a fost insuficient aprovizionat in segmentul hotelier de marca/ lifestyle, in comparatie cu capitalele din Europa de Vest. Asadar, putem asista la o crestere moderata in numar de unitati, dar semnificativa ca oferta de servicii de marca si lifestyle pentru piata locala, cu potential ridicat pentru dezvoltarile bine executate in zone de prima clasa ale oraselor.
- Ce provocari si oportunitati prevedeti pe piata dezvoltarilor de hoteluri, pe termen scurt, mediu si lung?
- Pe termen scurt, provocarile vin din cresterea costurilor de constructie, inflatie, lipsa fortei de munca, intreruperile in lantul de aprovizionare si incertitudinea macroeconomica (rate ale dobanzii, inflatie). Concurenta pentru locatii prime va determina, de asemenea, cresterea costurilor terenurilor. Insa, pe fondul cererii tot mai pronuntate de hoteluri premium de marca, in special pe pietele insuficient deservite, vedem oportunitati. Ma refer aici in special la proiectele de reconversie, in care cladiri vechi sau istorice sunt renovate si transformate in hoteluri noi. Este o oportunitate pe care am ales sa o exploram si noi, la One United Properties. Pe termen mediu, schimbarile de comportament ale oaspetilor (mai multa munca la distanta, modele de calatorie diferite) pot necesita o combinatie diferita de optiuni F&B, spatii de intalnire sau co-working in incinta hotelurilor. Cererea tot mai mare din partea calatorilor care urmaresc un anumit stil de viata si segmentele de sedere mai lunga deschid o fereastra de oportunitati pentru dezvoltarea "cu dubla utilizare" - partial hotel, partial apartamente cu servicii - in special in pietele urbane. In plus, costurile de sustenabilitate impuse de reglementari (de exemplu eficienta energetica, reducerea emisiilor de carbon) pot creste investitia initiala din partea dezvoltatorului. O alta oportunitate este includerea tehnologiei in segmentul ospitalitatii: camere inteligente, acces fara contact, analiza datelor oaspetilor etc. Toate acestea modernizeaza mult sectorul si devin o prioritate pentru a tine pasul cu segmentele rezidential si office. Din punctul nostru de vedere, cheia este sa fim selectivi: sa ne concentram pe locatii exceptionale, pe parteneriate cu branduri puternice, pe un design de inalta calitate si operatiuni durabile, precum si pe integrarea serviciilor mixte.
- Ce proiecte aveti in pregatire si in constructie?
- In concordanta cu strategia noastra ONE 2030, ne concentram pe deschiderea de noi hoteluri premium, de tip lifestyle. Avem un parteneriat cu Ennismore pentru hotelul Mondrian Bucuresti, situat pe strada Georges Clemenceau nr. 8-10. Avem, de asemenea, The Hoxton pe strada Academiei 19-21-23, locatie in curs de restaurare. Acestea sunt proiecte in curs de dezvoltare si nu finalizate; prin urmare, numarul exact de camere si bugetele sunt in evolutie, dar se aliniaza la standardele hotelurilor de lux din locatii centrale de prima clasa din capitalele europene. Ne asteptam ca, odata ce aceste hoteluri vor deveni operationale, sa contribuie la extinderea comunitatilor noastre si sa creasca valoarea activelor companiei.
- Referitor la dezvoltarile nZEB, ce impact au asupra preturilor si care sunt principalele caracteristici de sustenabilitate ale proiectelor pe care le dezvoltati?
- Cladirile cu consum energetic aproape zero si standardele de sustenabilitate ridicate sunt elemente esentiale ale filosofiei noastre de dezvoltare. La One United Properties, toate dezvoltarile respecta standarde riguroase de eficienta energetica, confort si design sustenabil. Incorporarea lor - de exemplu izolatie imbunatatita, sisteme HVAC eficiente din punct de vedere energetic, surse regenerabile, sisteme inteligente de constructie etc. - implica o crestere a costurilor initiale de dezvoltare; insa, pe termen mediu si lung, aceasta abordare reduce costurile de exploatare, imbunatateste valoarea activelor, sporeste cererea clientilor si atenueaza riscul de a nu ne incadra in eventuale reglementari viitoare. Portofoliul nostru extins include certificarea cladirilor ecologice (RoGBC, WELL, LEED), utilizarea energiei solare si a sistemelor performante de tip geoexchange, sisteme HVAC de inalta eficienta si sisteme inteligente de gestionare a cladirilor. In contextul ospitalitatii, astfel de caracteristici de sustenabilitate imbunatatesc experienta oaspetilor oferind un mediu interior sanatos, operatiuni eficiente, o crestere a valorii activului si un risc operational mai mic. Din punctul de vedere al investitorului sau dezvoltatorului, costul incremental este justificat de valoarea pe termen lung si de reducerea riscurilor.
- Ce obiective aveti pe termen mediu si lung pe piata din Romania?
- La One United Properties, obiectivul nostru pentru urmatorii ani este sa contribuim in mod activ si pozitiv la transformarea Bucurestiului intr-o capitala atragatoare, care ofera conditii excelente pentru trai, munca si turism. Pe segmentul de ospitalitate, realizam prima colectie de hoteluri de lux de tip lifestyle din Bucuresti, iar ambitia noastra pe termen lung este sa pozitionam Bucurestiul ca un centru regional pentru branduri globale de lifestyle, pentru a atrage atat turisti, cat si investitori internationali. Ghidati de inovare si principii de sustenabilitate, ne straduim sa stabilim noi standarde pentru concepte de wellness si design hotelier, pentru a oferi valoare intregii comunitati locale.
|